divendres, de gener 27, 2006

La Roca tindrà una estació de tren

El passat 30 de desembre la Generalitat de Catalunya va presentar l’estudi del traçat de la línea orbital ferroviària entre Mataró i Vilanova i la Geltrú que passarà pels municipis de la Roca del Vallès, Granollers, Mollet, Terrassa, Sabadell i Vilafranca del Penedès, entre d’altres. Disposar d’una estació de tren a la Roca suposarà una substancial millora de la mobilitat i també, un important dinamitzador social i econòmic. Aquest és un projecte clau, no sols per la Roca, sinó per a la mobilitat de tota l’àrea metropolitana que implica un recorregut de 106 Qm, amb 25 estacions, es preveu que la utilitzin uns 16 milions de viatgers l’any i que estigui completada al 2016 (tot i que es podria engegar abans per trams). La mobilitat s’ha incrementat espectacularment als darrers anys, i continua creixent. La llibertat i la facilitat de desplaçar-se forma part del nostre mode i qualitat de vida al qual no volem renunciar. Aquest increment s’ha basat fonamentalment en l’ús del vehicle privat, però aquest model no es sostenible a llarg termini. És insostenible pel nivell d’emissions de gasos i de soroll, pel col•lapse de les infraestructures viàries, perquè es basa en el petroli que és un combustible no renovable. I també és insostenible perquè genera exclusió social: qui no té cotxe no pot desplaçar-se a tots els serveis i això genera exclusió en alguns col•lectius com ara joves, gent gran i dones. A tota la segona corona metropolitana estem patint aquest greu problema de mobilitat d’una forma encara més accentuada, degut al creixement demogràfic i la saturació de la xarxa de comunicació existent. Anar en cotxe a Barcelona, a Sabadell o a Mataró en hora punta significa trobar-se cues i perdre molt de temps. Els indicadors que tenim a la Roca són molt rellevants i alhora preocupants: hi ha dos vehicles per habitatge, fem més de 4200 viatges cada dia fora del municipi i més del 80% dels casos utilitzem el vehicle privat. L’aposta que hem fet des de l’Ajuntament de la Roca, i que hem refermat al Pla d’Acció de l’Auditoria Ambiental, és la de prioritzar el transport públic, en autobús i en tren, perquè és la única forma que podem donar resposta a mig termini d’una forma sostenible a l’increment de desplaçaments. L’Ajuntament de la Roca està fent un enorme esforç de promoció del transport públic: destinem cada any més de 300.000 € a reforçar la concessió d’autobús de la línia amb Granollers, una inversió de les més elevades de la comarca que ens ha permès duplicar en tres anys el nombre de passatgers. Ara bé, tot i el gran esforç realitzat, no és suficient perquè sols solucionem una part del problema que és la connexió de la Roca amb Granollers, i els ciutadans es desplacen molt més enllà. Des de l’Ajuntament fem una aposta decidida pel projecte de la línia orbital ferroviària. Aquest projecte té nombrosos avantatges: és un transport públic d’alta capacitat amb flexibilitat de creixement, sostenible i inclusiu socialment. I és una línia que trenca la radialitat de les infraestructures, que potenciarà la comunicació en xarxa, millorant la connexió amb Barcelona i, al mateix temps, facilitant el desplaçament transversal. Tot i els avantatges, des de l’Ajuntament som molt conscients que hem d’assegurar que es planteja un bon projecte amb el mínim impacte ambiental. El traçat de la línia anirà en bona part paral•lel a l’autopista de Mataró, i posarem especial cura en protegir les zones properes d’especial interès ecològic, com el riu Mogent, la “bassa dels ànecs” i el Parc de la Serralada Litoral. Miquel Estapé L’Alcalde